Το πρόβλημα με τις ελληνικές διαφημίσεις της Google

Τα παλιά-παλιά χρόνια στην ελληνική μπλογκόσφαιρα (γύρω στο 2004) το να διατηρούσες blog και να έβαζες σε αυτό διαφημίσεις της Google ήταν για την πλειονότητα των χρηστών του internet και δη για τους bloggers από ενοχλητικό έως -συνηθέστερα- απαράδεκτο.

Γιατί ήταν απαράδεκτο δεν μπορώ να γνωρίζω επακριβώς. Πιθανολογώ ότι αυτή η άποψη είχε να κάνει με τις γνωστές ιδεοληψίες του τύπου “το κέρδος είναι κακό”, “τα blogs δεν συνάδουν με το να βγάζεις λεφτά”, “το internet είναι εδώ για να αλλάξει τον κόσμο, όχι για να το εκμεταλλευτούμε με σκοπό το κέρδος” και τα συναφή.

Εν πάση περιπτώσει, ο καιρός πέρασε και σήμερα το να έχεις διαφημίσεις στο blog σου δεν προκαλεί καμιά ιδιαίτερα αρνητική αντίδραση. Βέβαια, εάν ένα blog είναι “παραφουσκωμένο” με διαφημίσεις με αποτέλεσμα να χαλάει η αισθητική και η ευχρηστία του είναι φυσικό να ενοχλείται ο επισκέπτης του. Άλλο αυτό όμως κι άλλο η κάθετη απόρριψη των διαφημίσεων στα blog και στα site γενικότερα.

Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα με τις ελληνικές διαφημίσεις της Google: δεν υπάρχουν πολλοί έλληνες publisher με αποτέλεσμα οι διαφημίσεις που εμφανίζονται να είναι συχνά λίγο-πολύ άσχετες με το περιεχόμενο του εκάστοτε blog/site.

Για παράδειγμα, υπάρχουν blog που ασχολούνται, π.χ., με το internet marketing και στα οποία βλέπει κανείς διαφημίσεις του Google του στυλ “βγάλε έξτρα εισόδημα από το σπίτι σου”, “υδραυλικές εγκαταστάσεις” κ.λπ.

Αυτή η κατάσταση ακυρώνει, επομένως, την όλη φιλοσοφία του διαφημιστικού μοντέλου του Google, το λεγόμενο contextual advertising.

Όταν μιλάμε για ένα “απλό” blog ίσως αυτή η κατάσταση να μην είναι ιδιαίτερα ενοχλητική για τον επισκέπτη (παραμένοντας, ωστόσο, μη αποτελεσματική τόσο για τον publisher όσο και για τον blog owner). Ειδικότερα μάλιστα για τον blog owner, αυτή η αναντιστοιχία μεταξύ του περιεχομένου και της διαφήμισης πιθανόν να “χαλάει” την εικόνα του blog αυτού καθαυτού.

Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα στην περίπτωση των εταιρικών, κυρίως, site. Για παράδειγμα, έβλεπα πριν από λίγο το site μίας από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες συμβούλων επιχειρήσεων, το οποίο έχει διαφημίσεις της Google. Οι περισσότερες ήταν άσχετες με το περιεχόμενο (ναι, το “εξτρά εισόδημα” ήταν παρόν κι εδώ).

Το ερώτημα που ανακύπτει είναι το εξής: δεδομένης της (όποιας) αναντιστοιχίας περιεχομένου και διαφημίσεων πρέπει ένα blog/site να βάζει διαφημίσεις της Google;

Η άποψή μου είναι πως για τα περισσότερα ελληνικά blogs αυτό δεν είναι ιδιαίτερο πρόβλημα αρκεί οι διαφημίσεις να μην γίνονται ενοχλητικές για τον αναγνώστη -επομένως, στην περίπτωση των blog, οι (άσχετες) διαφημίσεις δεν πρόκειται να κάνουν σημαντικό κακό στην εικόνα του blog.

Στην περίπτωση των site όμως και ειδικότερα των εταιρικών νομίζω ότι τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Δεδομένου του γεγονότος ότι πολύ δύσκολα θα βγάλει κανείς αρκετά χρήματα από τις διαφημίσεις της Google ώστε η παρουσία τους να είναι δικαιολογημένη από χρηματικής άποψης και λαμβάνοντας υπόψιν ότι οι (άσχετες) διαφημίσεις “χαλάνε” την εικόνα του site, η άποψή μου είναι πως πρέπει πρώτα να υπάρχει σοβαρή ανάλυση των συν και των πλην προτού ένα εταιρικό site βάλει διαφημίσεις της Google.

Συμπερασματικώς, το να βλέπω άσχετες διαφημίσεις στο blog του χ μπορώ να το αποδεχθώ σε κάποιον βαθμό (και δεν έχω κανένα πρόβλημα με τις σχετικές διαφημίσεις).

Το να βλέπω όμως άσχετες διαφημίσεις στο site μίας από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες συμβούλων επιχειρήσεων μου προκαλεί όσο νάναι αρνητικούς συνειρμούς για την εταιρεία αυτή καθαυτή αφού, λογικά, το site της δεν έχει δημιουργηθεί με στόχο να βγάλει χρήματα μέσω των διαφημίσεων (νάναι καλά τα διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα…).

UPDATE (17/4/2007): Από σήμερα η υπηρεσία AdSense for content είναι επίσημα διαθέσιμη και για τα ελληνικά.

buzz it!


Απόψεις γι’ αυτό το post σε άλλα blogs

Εκτυπώστε αυτό το κείμενοΕκτυπώστε αυτό το άρθρο

15/04/2007

20 σχόλια

Κατηγορία: General, Internet Marketing, Pay-Per-Click Advertising (PPC)

Tags: ,

  1. Εταιρικό site, site δηλαδή που έχει φτιαχτεί για να προβάλει μια συγκεκριμένη εταιρεία κι όχι για να προσφέρει κάποια άλλη υπηρεσία, και με την προϋπόθεση ότι μιλάμε για μικρομεσαίες εταιρείες, είναι αστείο να έχει διαφημίσεις. Το site είναι ένα διαφημιστικό φυλλάδιο από μόνο του. Με το να βάζεις διαφήμιση τρίτου είναι σαν να το πουλάς στον επισκέπτη.
    Εξαιρούνται οι πολύ μεγάλες εταιρείες που έχουν τεράστιο περιεχόμενο στα site τους και όπου η λειτουργία των site δεν είναι αυτή του φυλλαδίου αλλά ενός χοντρού τυπωμένου προϊοντικού καταλόγου.

  2. “Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα στην περίπτωση των εταιρικών, κυρίως, site. Για παράδειγμα, έβλεπα πριν από λίγο το site μίας από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες συμβούλων επιχειρήσεων, το οποίο έχει διαφημίσεις της Google.”

    Btw διαφωνώ κάθετα με την τοποθέτηση διαφημίσεων σε εταιρικά site. Moy λέει πολλά το ότι μια εταιρία στη σελίδα που προβάλλει τις υπηρεσίες της προσπαθεί και με κάποιον άλλο τρόπο να βγάλει λεφτα.

    Και λέω το εξής, αν όντως είχαμε στην ελλάδα πολλούς publishers ώστε το Google adsense να προσφέρει πραγματικά contextual advertising, πως θα σου φαινόταν αν αυτό το site αντί για άσχετες διαφημισείς του τύπου “βγάλε εξτρα εισόδημα” φιλοξενούσε την διαφήμιση μιας ανταγωνίστριας εταιρίας συμβούλων;

    “Δεδομένου του γεγονότος ότι πολύ δύσκολα θα βγάλει κανείς αρκετά χρήματα από τις διαφημίσεις της Google ώστε η παρουσία τους να είναι δικαιολογημένη από χρηματικής άποψης”

    Αυτό συνδέεται άμεσα με το κατά πόσο contextual είναι οι διαφημίσεις. Όσο πιο σχετικές τόσο περισσότερα χρήματα.

    ΥΓ. Πολύ ωραίο άρθρο.

  3. Για παράδειγμα, υπάρχουν blog που ασχολούνται, π.χ., με το internet marketing και στα οποία βλέπει κανείς διαφημίσεις του Google του στυλ “βγάλε έξτρα εισόδημα από το σπίτι σου”, “υδραυλικές εγκαταστάσεις” κ.λπ. = αφου είπαμε, στην ελλάδα μάρκετινγκ ειναι οι πλασιε, πωλητές κάθε είδους, οι ασφαλιστες και η amway.

    Βέβαια πολλοί στην ελλάδα δεν ξερουν τι εστι ον λαιν διαφήμιση. οσο για αυτο το κασε με την συμβουλευτικη συμφωνω αν και υπαρχει μια ωραια υπηρεσια της αμαζον με βιβλια που και αισθητικα ειναι πιο ωραια απο το adsense και ειναι για βιβλια..δεν θα με πειραζε να διαβαζω μια ερευνα για μαρκετινγκ και διπλα 3-4 βιβλία σχετικά με το θέμα

  4. Btw διαφωνώ κάθετα με την τοποθέτηση διαφημίσεων σε εταιρικά site.

    Κάτι τέτοιο σκέφθηκα να γράψω κι εγώ στην αρχή (“κάθετα”), αλλά δεν ήμουν σίγουρος καθώς δεν το γνωρίζω αναλυτικά το θέμα. Ίσως σε κάποιες περιπτώσεις, σε εταιρικά site, οι διαφημίσεις να προσέφεραν επιπρόσθετη αξία εάν υπάρχει τρόπος να αποκλείονται / επιλέγονται συγκεκριμένοι διαφημιζόμενοι.

    Αυτό συνδέεται άμεσα με το κατά πόσο contextual είναι οι διαφημίσεις. Όσο πιο σχετικές τόσο περισσότερα χρήματα.

    Αυτό είναι λογικό. Από την άλλη, όσον αφορά στα (ελληνικά) blog τουλάχιστον, πόσα είναι αυτά με αρκούντως μεγάλο κοινό ώστε να αυξάνονται οι πιθανότητες πως τα κλικ θα είναι αρκετά ώστε να υπάρχει ικανοποιητικό εισόδημα για τον blog owner;

  5. Συμφωνώ απόλυτα ότι δεν πρέπει στα εταιρικά site να υπάρχουν καθόλου διαφημίσεις. Τ οsite “πουλάει” στον επισκέπτη τις υπηρεσίες της ίδιας της εταιρείας…. Και σιγά τα λεφτά που είναι τόσο κίνητρο.. Τώρα όσο για τη σχετικότητα των διαφημίσεων, είναι θλιβερό να βλέπεις ακόμα και σε τομείς όπως το consumer electronics (πχ. το Madstuff) να μην υπάρχουν 10 διαφημιζόμενοι να μπουν.. Και πράγματι καταντάει κουραστικό και άκυρο να βλέπεις ένα σωρό χαζομάρες… Βέβαια από την άλλη εγώ επισκέπτομαι άλλα blogs και καμιά φορά μου αρέσουν οι διαφημίσεις που με πάνε αλλού γιατί βλέπω και άλλα πράγματα που ίσως μόνος μου να μην επισκεπτόμουν ποτέ…

    • Spiros
    • April 15th, 2007

    Μάλλον τα ελληνικά sites που πληρώνουν για adwords είναι ακόμα λίγα, όποτε εκ των πραγμάτων είναι δύσκολο να επιλεγούν σχετικές διαφημίσεις.

    Επίσης, θα συμφωνήσω με το Γίωργο, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι στη πραγματικότητα τα ads όταν το website είναι στα ελληνικά δεν έιναι contextual, οπότε αναιρείται πλήρως το πλεονέκτημα του adsense.

    Οπότε, ιδιαίτερα για τα ελληνικά blogs που συνεχώς αυξάνονται, νομίζω ότι ήρθε η ώρα για ένα ελληνικό Federated Media.

  6. Οπότε, ιδιαίτερα για τα ελληνικά blogs που συνεχώς αυξάνονται, νομίζω ότι ήρθε η ώρα για ένα ελληνικό Federated Media.

    Ήδη πάντως υπάρχει μια ελληνική προσπάθεια στη φιλοσοφία του Gawker media από το Nylon Blog Network του Νίκου.

  7. Αναδιατυπώνω:

    “διαφωνώ κάθετα με την τοποθέτηση διαφημίσεων, μέσω κάποιου διαφημιστικού δικτύου, σε εταιρικά site.”

    Αν μπορεί η εταιρία να αποφασίσει για το αν θα προβάλλονται μεσα από το site συμπληρωματικά, υποκατάστατα ή παντελώς άσχετα προιόντα τότε αλλάζει το πράγμα.

    ικανοποιητικό εισόδημα για τον blog owner μπορεί να υπάρξει αν

    - ο blog owner το κανει σαν επάγγελμα

    - το blog δεν εχει εξειδικευμένη θεματολογία. (π.χ. εγώ ΔΕΝ μπορώ σε καμία περίπτωση να ζήσω από το blog μου)

    Δεν είναι πολύ δύσκολο να φτιάξεις ένα ειδησεογραφικό blog με γενική θεματολογία, να κάνεις 10 post τη μέρα και να φτάσεις τις 2000-2500 επισκέψεις τη μέρα.

    Χονδρικά, τόσες επισκέψεις χρειάζονται για να εξασφαλίσει κάποιος ένα εισόδημα της τάξης των 600€/μήνα.

  8. Χονδρικά, τόσες επισκέψεις χρειάζονται για να εξασφαλίσει κάποιος ένα εισόδημα της τάξης των 600€/μήνα.= οσες και να εχεις αν δεν κανουν και το κλικ στο μπανερακι φραγκο δεν θα βγαλεις. εγω εχω πολιτικο μπλογκ κ εχω ενα καρο ασχετες διαφημισεις. εβγαλα ενα ωραιο παπερ για την δημοκρατια στην αρχαια ελλαδα κ τιποτα….κατι για διακοπες στην αθηνα κλπ εβγαλε.

  9. >Ήδη πάντως υπάρχει μια ελληνική προσπάθεια στη φιλοσοφία του Gawker media από το >Nylon Blog Network του Νίκου.

    Δεν αναφέρομαι σε δημιουργία network από blogs σας το Gawker ή το weblogs, αναφέρομαι στη δημιουργία εταρίας που θα μεσολαβέι μεταξυ bloggers και διαφημιζόμενων (http://www.federatedmedia.net/)

    • sami
    • April 16th, 2007

    “Και πράγματι καταντάει κουραστικό και άκυρο να βλέπεις ένα σωρό χαζομάρες…”

    Τότε γιατί στο δικό σου blog έχεις ένα σωρό χαζομάρες (άσχετες διαφημίσεις) και με ενοχλητικό μάλιστα τρόπο για τους αναγνώστες σου ρε φίλε; Τι ρωτάω τώρα θα μου πεις. Δεν θα περίμενε κανείς τίποτα καλύτερο από έναν social spammer σαν και σένα.

  10. παιδια υπαρχει και το φιλτρο ανταγωνιστης διαφημισης που προσφαιρει το adsense της google
    μια καλη διαχειρηση θα φερει καλα αποτελεσματα και καλο κερδος
    εγω απο δικα μου site εδω και λιγο καιρο εχω κατα μεσο ορο απο 1-3 ευρω εσοδα καθημερινα

    το ασχετο περιεχωμενο εχει σχεση με το τι keywords εχεις μεσα και απο πολλα αλλα μικρα αλλα σημαντικα θεματα

  11. μου πηρε παντως κανα μην να το βαζω το ριμαδι, ολο μου εβγαζε λαθη κτλπ. το φιλτρο ειναι ευκολ ονα το βρεις;

  12. @anonymous thinker

    Symfonoume… exeis blog me exeidikeymeni thematologia kai to koino sou de masaei kai poli apo diafimiseis..

    Ayto to anafero parapano os proipothesi.

  13. @sami

    Δεν μ’ αρέσει να γίνονται προσωπικοί χαρακτηρισμοί στο blog μου. Παρακαλώ να αποφεύγονται αλλιώς θα διαγράφονται σχόλια. Ευχαριστώ.

  14. Από την εμπειρία που έχω, οι μηχανισμοί αντιστοίχησης διαφημίσεων του Google δεν τα πάνε καλά με τα ελληνικά. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την έλλειψη πολλών διαφημιζόμενων που να χρησιμοποιούν το adsense και να το χρησιμοποιούν σωστά (επιλέγοντας τις κατάλληλες λέξεις κλειδιά και αποκλείοντας τα άσχετα θέματα) έχει σαν αποτέλεσμα την εμφάνιση άσχετων διαφημίσεων.

    Εάν τώρα συνυπολογίσει κάποιος το γεγονός ότι για να έχει ένας publisher ικανοποιητικό εισόδημα μέσω adsense θα πρέπει να έχει σημαντική κίνηση στο website του τότε νομίζω ότι θα πρέπει να το σκεφτεί διπλά για το εάν θα επιλέξει αυτή τη μορφή της διαφήμισης. Θα πρέπει δηλαδή να συνυπολογίσει την επίδραση που θα έχουν στην εικόνα και την αξιοπιστία του η παρουσία διαφημίσεων, και ειδικότερα τέτοιου είδος διαφημίσεων, σε σχέση με το οικονομικό όφελος που ενδεχομένως να έχει.

    Για τα εταιρικά websites είμαι κάθετα αντίθετος διότι πρώτον ο κύριος σκοπός σου είναι να προβάλλεις την εικόνα και τις υπηρεσίες σου, κάτι το οποίο δεν συνάδει κατά την άποψη μου με την παρουσία διαφημίσεων, και δεύτερον θα πρέπει να διατηρήσεις όσο το δυνατόν περισσότερο την προσοχή και το ενδιαφέρον του επισκέπτη σε αυτά που προσφέρεις. Η παρουσία των διαφημίσεων είναι λογικό ότι ενδέχεται να οδηγήσει τον επισκέπτη αλλού. Αξίζει να χάσεις έναν υποψήφιο πελάτη για λίγα cents;

  15. Είναι φανερό ότι το άρθρο είναι γραμμένο από τη σκοπιά επισκέπτη και όχι χρήστη των διαφημιστικών προγραμμάτων του Google. Γι’ αυτό διευκρινίζω συνοπτικά ότι οι αλγόριθμοι πίσω από την ιστορία δεν είναι και τόσο άσχετοι, και δε θα μπορούσαν να είναι αφού αποτελούν ουσιαστικά και τη πηγή εσόδων μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο. Απλά χρειάζονται και κάποιο χρόνο να προσαρμοστούν, από μερικές μέρες μέχρι μήνες ανάλογα και με τις επισκεψιμότητες. Και μπορείς να βάλεις κι εσύ (ως.. σελιδάρχης) ένα χεράκι είτε με ειδικά tags για να τονίζεις το σχετικό περιεχόμενο (και να βγάζεις έξω το άσχετο) ή με αποκλεισμό συγκεκριμένων διαφημιζόμενων όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω.

    Από κει και πέρα στόχος όλων είναι να βγάλουν λεφτά οπότε μια κάποια ανοχή σε σκιώδεις πρακτικές υπάρχει. Για παράδειγμα αν κάποιος δίνει χοντρά λεφτά για ένα σωρό άσχετα adwords λίγοι είναι αυτοί που θα τον αποκλείσουν και αν δε κάνει και μεγάλες χοντράδες θα έχει και μια κάποια ανοχή από τους ελέγχους της Google.

    Όσα ανέφερα δεν ακυρώνουν με κανένα τρόπο το θέμα απλά προσθέτουν και μια πιο hands on πληροφόρηση. Και θα ήταν χρήσιμο να μας πει και κανένας που να χει πληρώσει καμιά καταχώρηση τίποτα, πιστεύω.

  16. Είναι φανερό ότι το άρθρο είναι γραμμένο από τη σκοπιά επισκέπτη και όχι χρήστη των διαφημιστικών προγραμμάτων του Google.

    Αυτό είναι σωστό. Αλλά οι επισκέπτες δεν είναι που (θέλουμε να) κάνουν το κλικ στη διαφήμιση; ;-)

  17. Νομίζω πως εν γένει συμφωνώ μαζί σου. Η ύπαρξη — αυτή καθεαυτή — διαφημίσεων, δεν αποτελεί απαράδεκτη λειτουργική ή αισθητική προσθήκη σε έναν ιστοτόπο, πόσο μάλλον σε ατομικές ιστοσελίδες και blogs. Ο δαιμονισμός των διαφημίσεων στον οποίο, σωστά, αναφέρεσαι είναι θαρρώ απόρροια της ανύψωσης του οικονομικού κέρδους σε αυτοσκοπό και την ραγδαία πτώση στη ποιότητα που αυτή ακολουθεί, τόσο αισθητικά (μέ πλήθος ενοχλητικών ή/και κρυμμένων διαφημίσεων) όσο και λειτουργικά (με άρθρα κενά περιεχομένου που σκοπό έχουν μόνον να προσελκύσουν επισκέπτες και κατα συνέπεια εισόδημα.

    Προσωπικά διατηρώ ιστοσελίδες για περίπου 12 χρόνια και τα τελευταία περίπου τεσσερα έχω — κατα καιρούς — συμπεριλάβει διαφημίσεις. Δικό μου κίνητρο είναι κυρίως η περιέργεια (δηλ. να δω εαν και πόσο εισόδημα θα αποσπάσω από το καθαρά μη-οικονομικό περιεχόμενο των προσωπικών μου σελίδων) αλλά και η επιθυμία να καλύπτω τα έξοδα της φιλοξενίας, του domain κ.ο.κ.

    Θεωρώ πως ένας επαγγελματικός ιστότοπος που συμπεριλαμβάνει διαφημίσεις στις σελίδες του και δεν αποτελεί δικυτακή υπηρεσία (έντυπο, υπηρεσία πληροφόρησης, φιλοξενίας πολυμέσων, παιχνιδιών κλπ.) καθρεπτίζει ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο των στελεχών της εν λόγω εταιρίας και θα έπρεπε να θεωρείται λόγος αποφυγής οποιασδήποτε επαγγελματικής σχέσης με αυτή.

    Τέλος το ζήτημα των keywords, ιδιαίτερα αυτών στα ελληνικά αποτελεί χαρακτηριστικό της νεώτητος της υπηρεσίας στη γλώσσα μας και του χαμηλού αριθμού διαφημιστών στη χώρα μας. Στο παρελθόν είχα χρησιμοποιήσει την υπηρεσία Adwords και διαπίστωσα πως τα προβλήματα που παρατηρούνται στις ελληνικές διαφημίσεις εξαφανίζονται απαξ και υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση για τα δημοφιλή keywords τα οποία και καταχράζονται κάποιοι διαφημιστές στη χώρα μας.

  18. Κατ’αρχήν συμφωνώ ότι ένα εταιρικό (corporate) site οφείλει να μην έχει καθόλου διαφημίσεις. Το site πλεόν είναι η δημόσια εικόνα της κάθε επιχείρησης και όπως θα φαινόταν γυφτιά αν πχ στο lobby του κτιρίου υπήρχαν διαφημίσεις, το ίδιο συμβαίνει με το site. Δίνει στον επισκέπτη να καταλάβει ότι μάλλον τα έσοδα από την πώληση των προϊόντων δεν επαρκούν :-(

    Όταν μιλάμε για ένα δωρεάν προϊόν όπως ένα blog όμως τα πράγματα αλλάζουν. Από κάπου δεν πρέπει να αποζημιωθεί ο συγγραφέας για τον χρόνο του;

    Προσωπικά οι “άσχετες διαφημίσεις ” δεν νομίζω να δίνουν άσχημη εικόνα-άλλωστε ο μέσος χρήστης καταλαβαίνει ότι ένα μηχάνημα τις σερβίρει-απλώς δεν κλικάρονται και άρα κανείς δεν κερδίζει. Θεωρητικά όσο μεγαλώνει η αγορά θα γίνουν πιο σχετικές με το περιοχόμενο.

  1. April 15th, 2007
    Trackback from : buzz
  2. April 18th, 2007